In 2014 publiceerde ik het onderzoek “Les én lol in het muziekinstrument!”. Ik deed in het kader van mijn studie toen uitgebreid onderzoek naar de oorzaken waarom kinderen rond de leeftijd van 12 jaar stoppen met bespelen van een muziekinstrument.
In dit onderzoek gaf ik o.a. antwoord op de vraag: “Hoe kunnen de instrumentale lessen beter afgestemd worden op de behoeften van pubers?” De volgende aanbevelingen kwamen hier uit voort.
Pubers hebben een grote behoefte aan verbondenheid met gelijkgestemden.
Het belang hiervan moet niet onderschat worden. Het strekt daarom tot aanbeveling om lesvormen te bedenken waarbij dit gestimuleerd wordt.
Voorbeelden hiervan zijn:
• cursussen waar in groepsverband door de deelnemers zelf naar een performance toe gewerkt wordt
• duolessen
• bijzondere uitvoeringen en speelbijeenkomsten
• een facebookpagina of een blog op een website, voor en door leerlingen.
Pubers willen muziek spelen die ze leuk vinden.
Als docent kun je er veel aan doen om aan deze behoefte te voldoen. Natuurlijk heb je zelf ook een voorkeur, en waarschijnlijk ook een visie over waarmee ze moeten kennismaken. Het is zaak om hier een weg in te vinden. Je eigen enthousiasme over bepaalde muziek kan aanstekelijk zijn. Enthousiasme van de leerling voor iets wat jij helemaal niks vindt, kan een weg vinden door toch open te staan voor de muziek, en er goede muziek van te maken, bijvoorbeeld door een goed arrangement.
Pubers willen niet spelen als het naar niks klinkt.
Het is handig als voor het 12e jaar al een zeker niveau bereikt is, zodat ze in ieder geval een beetje zelf liedjes kunnen spelen. Dit is niet altijd zo, en het hoeft ook niet persé. Het gaat meer om het gevoel, het vertrouwen dat ze het zichzelf kunnen leren. Een leerling kan gestimuleerd worden om zelf uit het hoofd liedjes uit te zoeken. Zo wordt de eigen competentie ontdekt.
Pubers kunnen vaak wat minder goed plannen.
Tijdgebrek is een vaak opgeworpen excuus om weinig te studeren. Rekening houden met dit gegeven zou de moeite waard kunnen zijn. Ten eerste is het goed om hierover iedere les te spreken: wat is haalbaar voor de volgende vioolles? Ten tweede is het denkbaar om (soms tijdelijk) minder studie te verwachten. Als je met de leerling intensief aan de slag gaat en stappen maakt in de les, kan het zomaar zijn dat er uit enthousiasme ook weer thuis geoefend gaat worden.
Pubers willen snel beloond worden.
Geef ze daarom waar mogelijk(terechte) complimenten. Feedback via moderne wegen(mail, whatsapp, skype e.d.) is een extra optie.
Pubers willen nieuwe ervaringen opdoen.
Zorg dat ze die mogelijkheid hebben mét hun instrument, door zelf altijd up to date te zijn wat betreft cursussen, evenementen, kampen, uitvoeringen, wedstrijden, castings etcetera.
Je kunt het het onderzoek “Les én lol in het muziekinstrument” bij me aanvragen. Laat je naam en e-mail achter en je ontvangt direct het onderzoek.