Blog
Pubers willen muziek spelen die ze leuk vinden
In 2014 publiceerde ik het onderzoek “Les én lol in het muziekinstrument!”. Ik deed in het kader van mijn studie toen uitgebreid onderzoek naar de oorzaken waarom kinderen rond de leeftijd van 12 jaar stoppen met bespelen van een muziekinstrument.
In dit onderzoek gaf ik o.a. antwoord op de vraag: “Hoe kunnen de instrumentale lessen beter afgestemd worden op de behoeften van pubers?” De volgende aanbevelingen kwamen hier uit voort.
Pubers hebben een grote behoefte aan verbondenheid met gelijkgestemden.
Het belang hiervan moet niet onderschat worden. Het strekt daarom tot aanbeveling om lesvormen te bedenken waarbij dit gestimuleerd wordt.
Voorbeelden hiervan zijn:
• cursussen waar in groepsverband door de deelnemers zelf naar een performance toe gewerkt wordt
• duolessen
• bijzondere uitvoeringen en speelbijeenkomsten
• een facebookpagina of een blog op een website, voor en door leerlingen.
Pubers willen muziek spelen die ze leuk vinden.
Als docent kun je er veel aan doen om aan deze behoefte te voldoen. Natuurlijk heb je zelf ook een voorkeur, en waarschijnlijk ook een visie over waarmee ze moeten kennismaken. Het is zaak om hier een weg in te vinden. Je eigen enthousiasme over bepaalde muziek kan aanstekelijk zijn. Enthousiasme van de leerling voor iets wat jij helemaal niks vindt, kan een weg vinden door toch open te staan voor de muziek, en er goede muziek van te maken, bijvoorbeeld door een goed arrangement.
Pubers willen niet spelen als het naar niks klinkt.
Het is handig als voor het 12e jaar al een zeker niveau bereikt is, zodat ze in ieder geval een beetje zelf liedjes kunnen spelen. Dit is niet altijd zo, en het hoeft ook niet persé. Het gaat meer om het gevoel, het vertrouwen dat ze het zichzelf kunnen leren. Een leerling kan gestimuleerd worden om zelf uit het hoofd liedjes uit te zoeken. Zo wordt de eigen competentie ontdekt.
Pubers kunnen vaak wat minder goed plannen.
Tijdgebrek is een vaak opgeworpen excuus om weinig te studeren. Rekening houden met dit gegeven zou de moeite waard kunnen zijn. Ten eerste is het goed om hierover iedere les te spreken: wat is haalbaar voor de volgende vioolles? Ten tweede is het denkbaar om (soms tijdelijk) minder studie te verwachten. Als je met de leerling intensief aan de slag gaat en stappen maakt in de les, kan het zomaar zijn dat er uit enthousiasme ook weer thuis geoefend gaat worden.
Pubers willen snel beloond worden.
Geef ze daarom waar mogelijk(terechte) complimenten. Feedback via moderne wegen(mail, whatsapp, skype e.d.) is een extra optie.
Pubers willen nieuwe ervaringen opdoen.
Zorg dat ze die mogelijkheid hebben mét hun instrument, door zelf altijd up to date te zijn wat betreft cursussen, evenementen, kampen, uitvoeringen, wedstrijden, castings etcetera.
Je kunt het het onderzoek “Les én lol in het muziekinstrument” bij me aanvragen. Laat je naam en e-mail achter en je ontvangt direct het onderzoek.
Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt
Het boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ van Floor Wittink is allereerste boek voor alle muzikanten die lesgeven en zzp’er zijn.
Saxofoniste Floor Wittink vertelt over haar ervaringen als saxofoondocent en over haar visie op cocreatief lesgeven. Echt muziek maken en aansluiten op je leerling staan daarbij centraal.
Vanuit haar ervaring als ondernemer, ze heeft haar eigen Saxschool opgericht, geeft Wittink tips en adviezen. Het boek geeft ook reacties van cursisten: wat vinden zij eigenlijk van hun piano/saxofoon- of vioolles?
In dit boek wordt verwezen naar het onderzoek “Les én lol in het muziekinstrument!” dat ik in 2014 uitvoerde. Ik deed toen uitgebreid onderzoek naar de oorzaken waarom kinderen rond de leeftijd van 12 jaar stoppen met bespelen van een muziekinstrument.
Docent viool – Elizabeth Cats
Gelukkig 2017!
In het afgelopen jaar hebben er weer mooie muzikale en educatieve gebeurtenissen plaatsgevonden!
De leerlingen in de vioollespraktijken Aalsmeer en Soest gingen fijn vooruit in hun spel. Het jaar werd afgesloten met daverende kerstuitvoeringen! In Aalsmeer bleef de lesruimte in het jongerencentrum N201 voor ons allen een prima plek. In Soest waren de lessen aan het eind van 2016 voor het laatst op de locatie Koninginnelaan. De nieuwe lesruimte vanaf januari 2017 is aan de Heuvelweg.
Er is een nieuwe lespraktijk bij gekomen in een andere vorm: als onderdeel van een nieuw opgerichte muziekschool voor strijkers ‘De Krul’ in Hoevelaken. Deze oprichting vond plaats in juni 2016. Ik ben er voor de viool-en altvioollessen, Esther Iglesias geeft celloles en Jeroen Rekké contrabas. Er is inmiddels al fijn gelest en we hebben al kamermuzieklessen beleefd! Hoogtepunt was het kerstconcert waarbij zowel individueel als met de ensembles werd opgetreden! Ook Esther en ik gaven een stukje weg: ‘la Follia’ van Corelli.
Het Leerorkest in Amsterdam, waar ik een dag in de week werk als viooldocent aan groepen kinderen, had een bewogen jaar. Het 10-jarige lustrum werd gevierd in maart, en daar hoorde een mega-uitvoering van een mega-leerorkest en -koor bij! We hebben alles op alles gezet om het te doen slagen en dat deed het ook. Leerden de kinderen tot dan toe meestal eenvoudige liedjes, nu werden er heuse klassieke meesterwerken gespeeld zoals Carmina Burana, de 9e van Beethoven en ‘Carmen’ van Bizet. Dit alles met medewerking van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ondanks veel publiciteit en steunbetuigingen, is het nog steeds zo dat de stichting de hulp van donateurs zéér goed kan gebruiken!
Rond Pasen was het weer tijd voor de Johannespassion: met het Nieuw Groninger Bachkoor en-orkest onder de bezielende leiding van mijn broer André Cats hebben wij fijne uitvoeringen gegeven in Diever en Groningen. Ik was concertmeester van het orkest.
In mei trad ik op in Voorschoten met mijn oud-collega Joke Schonewille op harp en collega-docent uit Aalsmeer Judith Glasbeek op dwarsfluit. Zelf speelde ik altviool in dit trio. We speelden werken van Ibert, Jolivet en Mureno-Buenida.
Juni 2016 traden wij op met de Dylan/Young Band van Mateo Alvarez, op het Retro Revival Festival in Nieuw Vennep! Heerlijk om op mijn elektrische viool te improviseren met de jongens van de band!
In augustus heb ik opgetreden in de Andrieskerk in Amerongen: ‘Le Cygne’ van Saint-Saëns en ‘Meditation de Thaïs’ van Massenet, begeleid door Peter Neeteson. Wat niet op het programma staat te lezen, is dat ik die dag ook de Czardas van Monti heb gespeeld, en Spaanse liedjes met gitarist Mateo Alvarez. Dit ter gelegenheid van Peter Neeteson’s verjaardag.
7 September speelde ik in de feesttent tijdens de Feestweek in Aalsmeer. Fluitiste Judith Glasbeek had ons aandeel in dit concert, waar voor de rest alleen popbands speelden, georganiseerd. De danse macabre van Saint-Saëns kreeg een modern en theatraal jasje. We speelden ook wat latin nummers, waar behalve fluiten, koperblazers, basgitaar en slagwerk en viool, ook een DJ en danseres aan te pas kwamen!
29 Oktober speelde ik als ‘De Dood’ Danse Macabre in Fort Abcoude. Dit in samenwerking met fluitiste Judith Glasbeek en enkele leerlingen op dwarsfluit, piano en slagwerk.
December 2016 traden Mateo Alvarez en ik op bij de FunkMis in de alternatieve leefgemeenschap Ruigoord bij Amsterdam.
We gaan weer vol enthousiasme zien wat het jaar 2017 in petto heeft!
Terugblik 2015 – gelukkig nieuwjaar 2016
Met de meerwaarde van muziek gaan we onze levens weer verrijken in het nieuwe jaar! In een terugblik laat ik zien hoe ik in het jaar 2015 heb bijgedragen aan dit streven.
Vioollespraktijk:
Naast Soest heb ik een lespraktijk geopend in Aalsmeer. De locatie, het cultureel (jongeren)centrum N201 bevalt mij én de nieuwe leerlingen uitstekend!
- In Soest zijn de volwassenen op een samenspelavond met de pentatonische toonladder en improvisatie bezig geweest. Dat bleek minder moeilijk dan gedacht!
- De jongste leerlingen in Aalsmeer hebben in oktober, na één maand les, al voor het eerst opgetreden met hun viool!
- Ook de jeugdige leerlingen uit Soest hebben in oktober
opgetreden, gezellig bij mij thuis! - In Aalsmeer is rond Sinterklaas een gezellig Sinterklaasconcert georganiseerd door dwarsfluitdocente Judith Glasbeek en mij, met de jongste leerlingen op dwarsfluit, viool, piano , gitaar en drums. Met een afgeladen zaal vol familie en vrienden was dit een daverend succes!
Leerorkest:
- Als viooldocent bij de Stichting Leerorkest heb ik kinderen uit Amsterdam Osdorp en Indische buurt de beginselen van het vioolspelen en muziekmaken geleerd, op hun eigen school. Deze kinderen, voornamelijk van allochtone afkomst, leerden liedjes spelen op hun instrument in kleine groepjes, en gaven uitvoeringen met zijn allen in een groot kinderorkest! Prachtig om te zien wat een goed gevoel dit geeft bij deelnemers en publiek!
Arte College:
Drie maanden heb ik dit jaar als docent muziek les gegeven aan enkele klassen uit de onderbouw VMBO/HAVO/VWO op het Arte College in Almere Poort. Daar hebben de leerlingen op allerlei manieren nieuwe muzikale ervaringen opgedaan!
Koorarrangementen:
Het dameskoor ‘Fammuze’ heb ik dit jaar mogen verblijden met drie nieuwe koorarrangementen respectievelijk van de nummers: ‘Wall Street Shuffle’ van 10 CC, ‘Winter Song’ van Sara Bareilles, en ‘Billionaire’ van Bruno Mars! Het koor heeft er zelfs studio-opnames van gemaakt!
Viooloptredens:
Ik heb gespeeld vanuit mijn hart, en veel connectie gevoeld tussen mij, mijn medespelers, de eventuele componist en de mensen die het hoorden.
- Paascantate Christ lag in Todes Banden als concertmeester, en
Dubbelconcert voor twee violen (als soliste samen met Grethe Wijma-Luurtsema) en strijkorkest van J.S. Bach met het Nieuw Groninger Bachkoor en –orkest o.l.v. André Cats. Ook zóng ik in ditzelfde concert mee als sopraan in het koor, bij de 12-stemmige mis ‘Et ecce terra motus’, de ‘aardbevingsmis’ van Brumel, met o.a. Loppersum als trillend muzikaal epicentrum! - Diverse optredens met het Trio Sefardo Espagnol waaronder een live recording in The Van Studiotheater in Bunschoten-Spakenburg
- Muzikale intermezzo’s bij Salon der Wijsbegeerte in Artishock, Soest
- Optredens met Dylan/Baezband op elektrische viool
- Momentos de Musica Javea: met het Trio Sefardo Espagnol én als klassiek vioolsoliste kon ik in Spanje mensen raken met muziek
Dirigent:
In oktober 2015 ben ik dirigente geworden van het schoolorkest van de Paulusschool, een basisschool in Utrecht.
Op het Sinterklaasfeest was het een vrolijke boel met de muzikale bijdrage van het Paulusschoolorkest!